Wednesday, April 02, 2008

"Sultan Abdullah Shah" "Budak Kanyak" "Besar Chet"




3 kata kata di atas diperkatakan Tun Dr Mahathir dalam ucapan dan sesi soal jawab beliau di Majlis Forum Pasca Pru 12 anjuran MYKMU.Net.

ia dikatakan dalam loghat Kedah yang menarik perhatian ramai hadirin.

"Sultan Abdullah Shah"

menjawab soalan seoarang hadirin mengenai komen Dato ZAM lewat hari tu menerusi The Star mengatakan Dr M juga turut sama menyebabkan UMNO dan BN kehilangan banyak negeri pada pru12.

Tun menjawab, beliau perlu tidak bersikap Hipokrti.Jika Abdullah tidak baik untuk negara dan parti tiada sebab Tun perlu menyatakan sebaliknya.

Seperti pepatah Melayu:

"raja adil raja disembah, raja Dzalim raja disanggah" begitu juga beliau tidak akan menjunjung titah "sultan Abdullah shah" jika beliau ternyata merosakkan UMNO dan BN serta negara.

"budak kanyak"

budak kanyak ini merujuk kepada kahiry jamaluddin menjawan soalan seoarang hadirin (anak kpd allhyarham Sulaimen Palestin). Kenapa pemimpin2 umno takut sangat pada Menantu PM?

Tun menjawab:

"saya pun hairan kenapa meraka ini takut sangat dengan budak "kanyak " ni.sepatutnya ahli ahli MT boleh telan budak ni.ni takut sangat.

kebanyakkan menteri menteri yg ada sekarang saya juga yg lantik, saya ingat mereka berani, rupanya mereka menteri menteri dan ahli ahli MT yang BACUL"

"besar chet"

merujuk kpd satu lagi soalan kenapa kepimpinan sekarang ternampak takut kpd Singapura"

jawapan Tun: singapura ni besar "chet" je, tak lebih besar dari Perelis pun, tapi apalah yang takut sangat, sampai nak buat jambatan kita pun kena tanya jiran.

p/s:harap maaf kalau ejaan tu salah..kawan bukan org kedah nak eja dengam betul ayat ayat yg Tun kata tu.

1 comment:

wak semar said...

Dr Putera, hang ni memang sokong pak det bulat-bulat no? Awat hang dapat? Cek rasa lebih baik biak depa saja dok cakak mencakak, buat apa kita nak pi lerai atau sokong. Depa yang buat taik kita mai nak basuh ka? Hang pun satu Dr Putera, nama macam Tengku Abdul rahman, mujuk jugak anak cek pun ada dua orang nama putera, tak tumpah macam hang jugak. maklumlah, pi mai pi mai kalu anak turunan tongkang tu, awak vcek nak khabak lagi, terima aje la...Wak Semar

THE TUN'S IN ACTION

THE TUN'S IN ACTION

Blogger's United

Blogger's United

As of Today